Po prvním užití tanků v první světové válce bylo zřejmé, že byl zkonstruován nový prostředek, který bude hrát v příštích ozbrojených konfliktech velkou úlohu. Světové velmoci i některé průmyslově rozvinuté země proto začaly s výrobou vlastních tanků, přičemž koncepce výroby a užití byla odlišná – každý stát hledal svoji vlastní cestu. Do počátku druhé světové války došlo k technickému zdokonalení těchto strojů, které měly s tanky z první světové války již málo společného.

Tanky podle zemí

Německo

  • lehké: Pz I, Pz II, Pz 35(t), Pz 38(t)
  • střední: Pz III, Pz IV, Panzer V Panther
  • těžké: Tiger a König Tiger
  • supertěžké: Panzer VIII Maus

SSSR

  • lehké: BT (BT-2, BT-5, BT-7), T-26, T-50, T-60
  • střední: T-28, T-34 (T-34/76, T-34/85)
  • těžké: IS (IS-1, IS-2), KV (KV-1, KV-2, KV-85), T-35

Velká Británie

  • Pěchotní: Mk.I Matilda I, Mk.II Matilda II, Mk.III Valentine, Mk.IV Churchill
  • Rychlé: Cruiser Mk I, Cruiser Mk II, Cruiser Mk III, Cruiser Mk IV, Mk.V Covenanter, Mk.VI Crusader, Cavalier, Mk.VII Centaur, Mk.VIII Cromwell, Challenger, Comet I
  • Lehké: Vickers Mark E, Light Tank Mk II, Light Tank Mk III, Light Tank Mk IV, Light Tank Mk V, Light Tank Mk VI, Mk VII Tetrarch, Mk VIII Harry Hopkins
  • Střední: Sherman Firefly
  • Těžké: Centurion

USA

  • Lehké: M22 Locust, M24 Chaffee, M2 Light Tank, M3 Stuart, M5 Stuart
  • Střední: M3 Lee, M4 Sherman, M26 Pershing
  • Těžké: M4A3E2 Sherman Jumbo, T26E4 Super Pershing, M6 Heavy Tank

Francie

  • Pěchotní: Renault FT-17, FCM-36, Hotchkiss H-35/38/39, Renault B-1, Renault D-1, Renault D-2, Renault R-35/39/40
  • Jezdecké: Renault AMC-34/35, Renault AMR-33/35, SOMUA S-35

Itálie

  • Lehké: CV 29, Fiat 3000, L3/33, L6/40
  • Střední: M11/39, M13/40, M15/42
  • Těžké: P26/40

Japonsko

  • Plovoucí: Typ 2 Ka-Mi, Typ 3 Ka-Chi
  • Lehké: Typ 2 Ke-To, Typ 4 Ke-Nu, Typ 92 Jyu-Sokosha, Typ 94 Te-Ke, Typ 95 Ha-Go, Typ 97 Te-Ke
  • Střední: Typ 3 Chi-Nu, Typ 4 Chi-To, Typ 89 Chi-Ro, Typ 97 Chi-Ha,
  • Těžké: O-I

Maďarsko

  • Lehký: Toldi
  • Střední: Turán

Polsko

  • Lehký: 7TP

Kanada

  • Střední: Ram

Austrálie

  • Křížníkový: Sentinel

Československo

  • Lehké: LT vz. 34, LT vz. 35, LT vz. 38
  • Střední: ST vz. 39

Tři nejznámější tanky

T34

T-34 byl sovětský střední tank vyvinutý na přelomu 30. a 40. let 20. století, který měl zásadní a trvalý dopad na konstrukci tanků. V době svého vzniku v roce 1940 byl podle amerického autora Stevena Zalogy nejlepším středním tankem na světě.Disponoval bezprecedentní kombinací palebné síly, mobility, ochrany a robustnosti. Jeho rychlopalný tankový kanón ráže 76,2 mm poskytoval podstatně vyšší palebnou sílu než měly některé konstrukce jeho současníků, zatímco jeho šikmým pancéřováním jen obtížně pronikaly nejmodernější protitankovými zbraněmi. Když se v roce 1941 poprvé objevil, označil ho německý generál Paul Ludwig Ewald von Kleist za „nejlepší tank na světě“ a Heinz Guderian potvrdil „obrovskou nadřazenost“ T-34 nad stávajícími německými obrněnci té doby. Ačkoli byla jeho výzbroj i ochrana později v průběhu války překonána, často je zmiňován jako nejúčinnější a nejvlivnější tanková konstrukce druhé světové války.

T-34 byl během druhé světové války základem sovětských obrněných sil. Jeho konstrukce dovolovala nepřetržité vylepšování pro vyvíjející se potřeby východní fronty: změny byly prvních několik let spíše dílčí a nepříliš výrazné, skutečně zásadní proměnou prošel tank až v roce 1944 zavedením varianty T-34/85. Vylepšování výrobních metod rovněž umožnilo rychlejší a levnější produkci. Sovětský průmysl nakonec vyrobil více než 80 000 ks tanku T-34 všech variant, což umožnilo stále větší počet nasazovaných tanků s postupující válkou, navzdory ztrátě desítek tisíc tanků v boji proti německému Wehrmachtu. U Rudé armády nahradil mnoho lehkých a středních tanků a stal se nejvíce vyráběným tankem války, stejně tak je druhým nejvíce vyráběným tankem všech dob (po nástupci, sérii T-54/55). Při ztrátě 44 900 kusů během války také utrpěl největší tankové ztráty všech dob.[8] Jeho vývoj přímo vedl k sériím tanků T-54 a T-55, které se postupně vyvinuly do pozdějších typů T-62, T-72 a T-90, které tvoří obrněné jádro mnoha moderních armád.

Panzerkampfwagen VI Tiger

Panzerkampfwagen VI Tiger (též PzKpfw VI, Tiger I ausf.H či SdKfz 181) byl německý těžký tank, který byl od roku 1942 nasazován v Africe a Evropě, obvykle v nezávislých těžkých tankových praporech. Jeho konečné označení Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. E se často zkracovalo na Tiger. Tiger I poskytl německé armádě první obrněné bojové vozidlo s kanonem 8,8 cm KwK 36 (odvozený z kanonu 8,8 cm Flak 36). Vyráběn byl od srpna 1942 do srpna 1944 a celkem vzniklo asi 1 347 strojů. Po srpnu 1944 byla výroba Tigru I postupně ukončena ve prospěch tanku Tiger II.

Zatímco byl Tiger I ve své době označován za vynikající konstrukci, byl překombinován s použitím drahých materiálů a výrobních metod náročných na práci. Byl také náchylný k určitým typům poruch i poruch podvozku a jeho dojezd byl omezen vysokou spotřebou paliva. Údržba byla nákladná, ale obecně mechanicky spolehlivá. Byl obtížný na přepravu a za blátivého počasí mu hrozila imobilita, zatímco v zimě hrozilo, že mu led a sníh ztuhnou mezi prokládanými koly typu Schachtellaufwerk, čímž se zasekla. Toto byl problém na východní frontě v bahnitém období rasputice nebo za extrémního chladu.

Pancéřováni 120 mm věž, 100 podvozek.

M4 Sherman

M4 Sherman (oficiální označení americké armády Medium Tank, M4) byl nejznámější americký tank ve druhé světové válce a krátce po ní. Pojmenován byl britskými vojsky po americkém generálu Shermanovi. S téměř padesáti tisíci vyrobenými kusy to byl druhý nejpočetnější tank války, předčil jej pouze ruský T-34. Kromě nasazení v ozbrojených silách USA byl v rámci programu o půjčce a pronájmu dodáván dalším mocnostem vzdorujícím Německu: Více než třetina všech vyrobených Shermanů putovala britské armádě, čtyři tisíce Sovětskému svazu. V době prvních bojů byl Sherman lépe vyzbrojen i opancéřován než libovolné německé tanky, proti nejrozšířenějším strojům Panzerkampfwagen IV a Sturmgeschütz III zůstal efektivní až do konce války, ale s nejtěžšími tanky protivníka se nemohl měřit.

Pancéřování Korba: čelo 51–108 mm, boky 38–45 mm, záď 38 mm. Věž: čelo 64–89 mm, boky 50–64 mm.
Věž: čelo 64–89 mm, boky 50–64 mm.

Hlavní zbraň:    75 mm kanón M3
                            76 mm kanón M1
                           76,2 mm 17 pounder OQF
                           105mm houfnice M4